1. Hur och var ska inspelningen användas?

Mitt första tips för voice-over är att besvara vilket medium rösten ska användas i. Är det reklam på radio, tv eller internet? Rör det sig om företagspresentationer, appar eller något annat? Ditt svar ger mig en bild av hur slutproduktionen ska se ut och hur vi bör jobba.

2. Är manuset klart?

Se till att ditt manus är färdigställt. Berätta gärna hur många ord manuset har. Om du vill att ditt manus ska ha en viss längd kan du läsa det högt för dig själv och anpassa därefter. Var realistisk med innehåll och tid. Ska du ha en 30 sekunder lång reklamfilm men inte kan få in all text i den tidsrymden så kan nog inte jag det heller! 😉

Piehole.co.uk har en väldigt bra manustimer som kan hjälpa dig.

Skriv också ut ovanliga ord, namn, platser, etc. fonetiskt så jag vet hur de uttalas. Till exempel: Vill du att din webbadress ska läsas som ”punkt G-O-V” eller ” punkt gov”?

3. Vad är deadline och budget?

Berätta för mig när du senast vill ha inspelningen och hur mycket pengar du är beredd att lägga på produktionen. Då gör jag mitt bästa för att du ska få ett pris du är nöjd med.

4. Vilken röststil vill du ha?

För att undvika missförstånd är det bra om du vet vilken stil du vill ha på min speakerröst. Tydlig, trovärdig, varm, glad, medryckande, självsäker, cool, informativ, bekymrad, ledsen, exalterad, vänlig, ung, gammal eller snobbig?

5. Är det något särskilt som måste betonas?

Är det ett ord, en mening, en slogan eller något annat du vill att jag säger eller betonar på ett visst sätt är det bara att säga till. På så sätt vet jag redan från början vad du letar efter och kan ge dig vad du letar efter snabbare utan onödiga omtagningar.

6. Vem ska jag prata med?

Beskriv din målgrupp, helt enkelt. För att ge inläsningen extra genomslagskraft och trovärdighet är det bra om jag har en mental bild av vem jag pratar med. Så om du inte redan gjort det, ta en funderare på vem du vill nå ut till och beskriv publiken så gott du kan.


Boka inspelning   Vanliga frågor